Kennisbronnen

In mijn zoektocht naar kennis, theorie en praktische handvatten over hechting, trauma en regulatie ben ik ongekend veel boeken, spreuken, artikelen en video's tegengekomen. 

Kennis en expertise is er om met elkaar te delen en krachten te bundelen. Daarom deel ik een deel van deze kennisbronnen graat met anderen en kun je dat hier terugvinden op de website. 

Trauma


Trauma is een negatieve levensgebeurtenis met grote impact waar je veel negatieve gevoelens bij hebt gehad. Momenten waarop je met jouw leven in gevaar bent geweest. Ons brein wil begrijpen wat er in de wereld om ons heen gebeurt en wat die ervaring voor effect heeft op het brein. Als je iets meemaakt waarbij je heftige negatieve emoties hebt ervaren in het brein en het lichaam. Dan gaat je brein direct activeren wat het hiermee moet doen, je interne alarmsysteem gaat af.
Soms kan het zijn dat ons brein ons tijdens de dag het beeld steeds teruggeeft van die gebeurtenis, of dat we onverwacht extreem boos of verdrietig worden. Deze gevoelens zijn niet fijn, ons lichaam en brein vinden het niet fijn om deze gevoelens te ervaren. Dus kiest ons brein er vaak voor om deze gevoelens weg te stoppen. Dat betekent niet dat de herbelevingen of onverwachte (extreme) gevoelens ook stoppen.

Wist je dat wij een lichaamsgeheugen hebben? De herinneringen zijn opgeslagen in ons lichaam. Bij deze herinneringen horen gevoelens en emoties. Deze gevoelens en emoties hebben nog niet de tijd en kans gehad om naar buiten te komen, dit noemen we ontladen. Deze gevoelens zitten opgeslagen in ons lichaam en brein en worden onderdeel van ons systeem. Hierdoor ontstaan er (onbewust) overtuigingen over onszelf, de ander en de wereld. Daarom werkt Praktijk - Stapsgewijs lichaams- bewegings- en ervaringsgericht omdat we niet altijd woorden kunnen geven aan wat er ons overkomt. Maar we door beweging kunnen bewegen, ervaren en voelen wat ons lijf ons vertelt.

Steeds als je naar een plek gaat of met iemand in contact bent, kan het zijn dat er iets is wat jouw lichaam en brein (onbewust) herinnert aan die nare gebeurtenis. Dit kan een kleur, geur, geluid of bijvoorbeeld uiterlijk zijn van de ander. Dit noemen we stressoren en triggers. Jouw lichaam neemt dit waar en signaleert nu opnieuw, net zoals tijdens de negatieve levensgebeurtenis, dat je in gevaar bent. Je brein gaat in overlevingsstand, lees hier meer over regulatie.

Niet iedere negatieve levensgebeurtenis hoeft traumatisch te zijn. Indien er sprake is van veiligheid en steun door bijvoorbeeld de ouders, opvoeder, netwerk, leerkracht etc. Dan kan uiteindelijk het nare gevoel weggaan. Jouw lijf en brein hebben met deze steun mogen ervaren dat het weer goed komt. De impact van een gebeurtenis hangt dus niet af van de grootte en ernst van de gebeurtenis, maar van de relaties in jouw omgeving. Soms kunnen ervaringen naar ons eigen idee klein zijn, maar kan de impact veel groter zijn dan we onszelf bewust zijn.

Relaties waarin basisveiligheid en basisvertrouwen een stevig fundament is, zijn een tegenwicht aan negatieve levensgebeurtenissen. Hierdoor kan iemand een heftige gebeurtenis meemaken, zonder dat het direct grote gevolgen heeft op de ontwikkeling en gezondheid. Als jij omringt wordt door veilige en steunende figuren, dan ontwikkel je veerkracht om om te gaan met heftige levensgebeurtenissen. Verbinden met elkaar en er zijn voor elkaar is het allerbelangrijkste om de impact van een negatieve gebeurtenis te minimaliseren. 

Herstel van trauma door relaties te verstevigen en te verbinden met elkaar

Wil je meer psycho - educatie over trauma? Neem dan contact op met Praktijk - Stapsgewijs

Video's

Hoe een kinderbrein ontwikkeld door vroege ervaringen. 
Bron NSPCC

Learning brain versus survival brain
Bron Jacob Ham

Effect van trauma
Bron  Centrum voor Psychotherapie en Psychotrauma

Adverse Childhood Experiences
Bron IHDCYH Talks Entretiens de l'IDSEA

The repair of early trauma
Bron: Beacon House

Childhood trauma and the brain 
Bron: Anna Freud NCCF

Trauma en het brein
Bron: mediaco-op

Toxische stress
Bron: Toxische stress.nl

Boeken

Het behandelen van trauma bij kinderen en jongeren

Zorgen voor getraumatiseerde kinderen

Sensorimotor Psychotherapy


Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen

Slapende honden, wakker maken

Trauma en het lichaam

Veerkracht bij kindertrauma


De kleine gids hechting en trauma

Artikelen

School

Opvoeding & thuis

"Trauma in de klas"
Open hier het artikel

"Calm down toolkit"
Open hier het artikel

"Hoe begeleid je een getraumatiseerd kind?"
Open hier het artikel

"Cirkels van (on)veiligheid"
Open hier het artikel

"Schoolbrede aandacht voor het getraumatiseerde kind"
Open hier het artikel

"Bekijk probleemgedrag eens door een traumabril"
Open hier het artikel

"De leraar als betekenisvolle andere bij kindermishandeling"
Open hier het artikel

"Trauma's laten diepe sporen na"
Open hier het artikel

"Leraren kunnen verschil maken in het leven van een getraumatiseerd kind"
Open hier het artikel

"Ik heb al veel meegemaakt"
Open hier het artikel

"Ontwikkelingstrauma nader bekeken"
Open hier het artikel

"Impact van trauma"
Open hier het artikel